Çanakkale içinde aynalı çarşı


  

 Çanakkale’ye gelince görmeden geçilmeyecek yerlerden biriside Çanakkale tarihi çarşısı ya da meşhur adıyla Aynalı Çarşıdır diye düşündüm. Gerçi bu düşünce bana ait değil internete Çanakkale de gezilecek yerler yazınca ilk sıralarda çıkıyor Aynalı Çarşı ben de internete uydum ve gezin görmek için geldim Aynalı Çarşıya.
   

   Aynalı Çarşıya girer girmez sağ ve sol tarafta birer ayna dikkatimi çekti. İnternette de çarşının adının bu aynalardan geldiği yazmaktaydı. Aynaları görünce de bu bilgiyi doğrulatmak istedim. Oranın en bilgili kişisini bulup bu soruyu ona yöneltim. Bilgili kişi diyince 60 – 70 yaşlarında bir dede değil bizim bilginimiz. Oranın turist rehberi olan ve yirmili yaşlarda olan bir genç anlattı Aynalı Çarşı’nın hikâyesini. Onun anlattığına göre çarşının adı girişte görmüş oldum 2 aynadan gelmiyormuş. Eski tarihlerde bu çarşıda atlar ve at arabaları için malzemeler satan dükkânlar varmış. Bu dükkânların dış tarafında atların gözünün yanına konulan ve ayna denilen aletler asılırmış. Bu aletleri gören halkta Çarşıya ayna satılan çarşı demişler, dilde pratiklik esas olduğu için zamanla Aynalı Çarşı olarak kısalmış buranın ismi. Ayrıca bize bunu anlatan rehber bu çarşının adının neden kapıdaki aynalardan gelemeyeceğini anlattı. Onun anlattığına göre bu çarşı 1930’lu yılların sonuna kadar tamamen harabeymiş sonraları koruma altına alınıp yenileme yapılmış. Çarşının adı aynalı olduğu içinde yenileme sırasında kapının girişine 2 tane ayna asılmış. Yani çarşının orijinalinde bu aynalar yok.

  Çarşının adıyla ilgili bilgileri de aldıktan sonra çarşıyı gezmeye devam ettim. Aslında birçok ilde bulunan çarşılarla aynı özelliğe sahip bu çarşı, sağlı sollu dizilmiş dükkânlar ve bu dükkânların tezgâhlarından oluşmakta. Ama bu çarşı da Çanakkale’nin diğer yerlerinde bulamayacağınız birçok hediyelik eşya var.

   Yolunuz Çanakkale’ye düşerse Aynalı Çarşı’ya uğraman gitmeyin. Çanakkale’den bana ne getirdin diye soranlar olursa apışıp kalmayın. 

0 yorum: